Ett knippe frågor

Hej!

Har under den senaste tiden samlat på mig lite frågor
som jag hoppas kunna få svar på.

Kör Debian unstable med kärnan 2.6 och med regelbundna
uppdateringar. Dessutom kör jag Fluxbox 0.9.9.

Ska även tilläggas att jag kör på en gammal 450MHz-are,
så totalupplevelsen blir väl inte enorm, men... Nåväl,

- Bytte från Mozilla suiten till att köra Firefox 0.9.3
  och Thunderbird 0.8 och har märkt att det framför
  allt för Firefox krånglar betydligt oftare. Är det
  någon som har samma erfarenhet?

- Märker rätt ofta att vissa tangentkombinationer rätt
  som det är försvinner. Ex.vis så händer det ofta att
  jag kan göra Cu (Ctrl-X) men att Paste (Ctrl-V) slutar
  fungera. Det hjälper inte heller att välja det från
  menyn. Detta gäller generellt och alltså inte i något
  särskilt program.

- På likanande sätt som ovan så försvinner Pil-Ner för
  mig medans jag kan styra runt åt de andra riktningarna.

- Mina erfarenheter med Linux (och Debian som den enda
  distro jag testat) är att det fungerar otroligt bra
  så länge man håller sig till konsoll-mode, men i X så
  känns det som ett enda stort lapptäcke. Jag vore därför
  väldigt tacksam om nån kunde tipsa mig om hur man bör
  göra för att få ett enhetligt utseende som funkar bra.

- Sedan så letar jag med ljus och lykta efter en bra och
  kraftfull texteditor. Naturligtvis finns emacs och vi,
  men inlärningströskeln avskräcker. Den texteditor jag
  jag gillat mest genom tiderna och som fortfarande är
  min favorit är FrexxEd på Amiga. På Windows kör jag
  TextPad, som inte riktigt når upp i FrexxEds klass, men
  ändå funkar mycket bra. Vad jag letar efter är någon
  som har makroinspelningar, syntax highlight och är
  väldigt konfigurerbar. Om någon kan tipsa mig om bra
  tutorials för emacs och/eller vi kanske jag kan bli
  övertygad.

Vänliga hälsningar,
Peter Carlsson