Fel vid sparande av openoffice filer

Det måste vara något fel i någon konfigurationsfil eller något.
Varje gång jag ska spara en openoffice fil, förutom när jag skapar ett nytt dokument får jag ca 15 varningsrutor i följd om att olika saker inte kan laddas.

Såhär:
"Fel vid laddning av BASIC i dokumentet
file:///usr/lib/OpenOffice/share/basic/FormWizard/dialog.xlb/:
Allmänt fel.
Allmänt input-/outputfel."

Det inträffar första gången jag sparar filen efter att jag öppnat den (inte vid spara som skapar filen på disken). Efterföljande "sparningar" genererar inga varningar så länge jag inte stänger filen och öppnar den igen o sparar.

Det sker även om jag provar som root. Alla filer den varnar om finns.