Re: ipv6

       Hej,

> nånting som finns här i sverig men som jag aldrig fick läsa
> nånting konkret om är ipv6 backbonet.

Vad åsyftas här? 6bone? Något annat?

> är nån kopplat up mot det? har nån native ipv6 hemma? hur då?

Jag har flera v6-anslutningar hem, men alla är v6-över-v4 tunnlar:

1. Dels en privat tunnel genom en förening (där jag inte är medlem,
men de förser mig glatt med en tunnel ändå). Det finns ett antal
ställen man kan få en tunnel på, men det kräver vissa förberedelser
och kan inte göras automatiskt.

2. Dels har jag 6bone-anslutning via SICS (se
<URL:http://www.ipv6.sics.se/>). Notera att 6bone är tänkt att vara
utfasat till 06/06/06 i enlighet med RFC3701.

3. Dels har jag även en vanlig 6to4-tunnel till en RFC3068 (6to4
anycast), dvs jag sätter upp en tunnel till 192.88.99.1 och har själv
2002:<första 16-bitarna i min v4-adress hexkodade>:<resterande bitar
hexkodade>/48. Borde funka ifall ens operatör inte gör några dumheter,
hexkodade>och går att automatisera.

Jag rekommenderar i första hand metod 3 och i andra hand metod 1.
Metod 2 är lika bra att undvika nuförtiden, tycker jag.

    /Pontus
--

Pontus Freyhult, see <URL:http://soua.net/> for more information.