Stänga av ipv6?

Hej,

Jag hjälpte en kompis installera debian sarge nu i helgen. Ett av hans nätverkskort är ett 3com 900 Combo pci som vi inte fick att funka. När jag sökte på nätet hittade jag några trådar som antydde att just modulen 3c95x och det kortet ibland kunde bete sig underligt om man hade samtidigt hade laddat modulen ipv6.

Men, när jag försökte ladda ur den modulen gick det inte, pga att den
användes. Därav följande frågor:

1. Finns det något verktyg för att ta reda på vilka processer eller program som använder en viss modul? Jag känner till lsmod, men den
visar ju bara beroendena mellan olika moduler, inte mellan moduler
och userspace. Till exempel upptäckte jag, mha netstat, att sshd
per default använde sig av ipv6.

2. Jag försökte också "avaktivera" ipv6-modulen från att laddas öht på
några olika sätt. Tex lade jag till följande i /etc/modprobe.conf:
"alias net-pf-10 off", men det verkade som att andra processer ändå
kunde ladda modulen. Så, hur talar jag om för kärnan att den ska vägra
att ladda modulen 'ipv6'.

TIA && mvh
--
Fredrik Jonson