Re: broken packages

On Monday, 4 Oct 2004 19:56, debian-user-swedish[at]niklas.hoglund.pp.se
wrote:
> När man får 'broken packages', är det något fel på min burk eller är
> det sarge som är buggig?

Det kan var orsakat av det ena, det andra, båda delarna eller att man
till exempel försöker installera två program som tillhandahåller samma
virtuella paket. Beror det på distributionen bör det finnas
buggrapporter på bugs.debian.org om du inte är väldigt tidig med att
installera något. Jag ser dock inget relevant där just nu.

> # apt-get update
> # apt-get install mozilla-dev
>
> The following packages have unmet dependencies:
>   mozilla-dev: Depends: mozilla-browser (= 2:1.6-5) but 2:1.7.2-4 is
> to be installed

mozilla-dev i testing[1] (och det ser ut att vara rätt versionsnummer)
kräver mycket riktigt mozilla-browser (= 2:1.6-5), men det är också den
version som ska finnas i testing[2].

[1] http://packages.debian.org/testing/devel/mozilla-dev
[2] http://packages.debian.org/testing/web/mozilla-browser

Version 2:1.7.2-4 är något äldre än den som finns i en uppdaterad
unstable (2:1.7.3-nånting beroende på arkitektur), men nyare än vad som
bör finnas om du använder en renodlad Sarge.

Kontrollera att din /etc/apt/sources.list och apt.conf ser ut som de
ska.

Om du skriver
apt-show-versions mozilla-browser
bör du få någonting liknande till svar
mozilla-browser/unstable uptodate 2:1.7.3-3
där unstable anger distributionen i mitt fall och bör vara testing för
dig; står det unknown hämtas den antagligen från tredje part.

Om du som root skriver
apt-get -s --reinstall install mozilla-browser
bör du få någon indikation som visar vilken distribution eller server
den hämtas från.

--
Alex Nordstrom
http://lx.n3.net/