Re: [OT?] vad är PXE boot, console redirection?

On Thu, Sep 30, 2004 at 06:55:20PM +0200, Anders Wallenquist wrote:

> Vad är  "PXE boot, console redirection" som finns på en del servrar?
> Misstänker att det har att göra med någon form av remote-desktop för att
> slippa ansluta konsol-terminal på servrar i rack.

Jag får för mig att det beskriver två separata funktioner. ...Servern
går att PXE-boota:

http://www.kegel.com/linux/pxe.html

...och Console redirection innebär nog att den skyfflar ut all text
som skulle ha kommit ut på skärmen även skickas ut via serieporten.
Kommer inte att visa något grafisk miljö, typ X. På serieporten kan
man då koppla in antingen en annan dator med ett nollmodem eller
använda en terminalserver av något slag, kanske en sån här:

http://www.cyclades.com/products/2/ts_series

Det går förvisso att göra i mjukvara i operativsystemet också, men då
kan du inte komma åt bios och dylikt över serieporten eftersom stödet
startas först när operativsystemet kommit igång. Fördelen med console
redirection skulle då vara att man slipper springa till serverrummet
för att göra om inställningar i BIOS och dylikt. Sedan är väl vanligt
seriekablage billigare och kan dras längre än VGA-kablar skulle jag
tro. Du behöver inte heller förlita dig på servern i frågas interna
nätverkskort. Något som kanske skulle vara behagligt om du sitter 300
mil bort och råkade köra "if-down eth0" när du menade "eth1". Det är
praktiskt kort sagt.

Man skulle ju antagligen kunna kombinera pxe-boot funktionen med
console redirection för att installera maskiner man inte har fysisk
tillgång till. Ex; Logga in på din terminalserver så du ser
serverns konsol. Lägg upp en image av debian netinst eller dylikt på
en TFTP-server. Boota upp servern via PXE, servern sparkar igång
image-filen och du kan börja installationen. Iofs så måste någon vara
på plats och slå på servern..men jaja..principen iaf! :D

--
.oO laban@krakpot.net Oo.