Re: [OT] coda vs andra filsystem

kringla <kringla@home.se> said:

> Jag och några kompisar har diskuterat möjligheten att koppla ihop våra
> diskar över nätet med något filsystem som NFS eller CODA.
>
> Efter lite labbande med CODA börjar jag känna att det är väldigt
> tungrott och knepigt att komma igång med jämfört med NFS. Samtidigt
> läste jag lite snabbt att det även fanns något annat filsystem man kan
> använda? Det kanske var AFS men det verkar lite omoget om man kollar
> dokumentationen i kärnan (2.6.8).
>
> Kan man montera någons win-share "delade mappar" med CIFS över nätet?
>

> --

Du vill _inte_ köra den version av afs som kommer med kernel-sourcen, eller
afs + 2.6 kärnan ännu.
(Den version som kommer med kernel-sourcen är ett internt redhat-projekt som
ännu så länge bara har read-only stöd, och enbart fungerar på x86. Det finns
ingen separat server, utan det är openafs servern du får köra)
(2.6 + openafs fungerar heller inge bra ännu därför att openafs/arla/nfsv4
inte lyckas komma överens med kernelutvecklarna hur ett gemensamt interface
till div. internt stuff i kärnan skall göras.)

Du vill inte heller köra nfs över internet. Enda undantaget är om ni kan sätta
 upp ett fungerande vpn-nätverk och köra det genom, eller något liknande. (Har
för mig att det finns något som heter sfs? som är nfs tunnlad genom ssl???)

Vad du kanske vill köra är antingen openafs, om det är en option att köra 2.4
- kärnan. Debian har paket + en hyfsad installtionsinstruktion. AFS på 2.4 är
definitivt _inte_ omoget.

Kan inte svara på hur pass väl CIFS fungerar över osäkra nät, så ingen åsikt
om det.

--

Mvh Tobbe