Re: Announcing Ubuntu 4.10 Preview

> 1. Problem vid installation, eftersom jag körde den i VMWare som bara
> stödjer 16bit grafik medans Ubuntu defaultar till 24 blev det lite strul
> i och med att den inte låter dig sätta ett lösenord för root under
> installation. Gissar att den frågan skulle dyka upp efter att den
> automtiskt startar upp grafiken. -Fick logga in oms min användare i
> consoleläge och starta manuellt med startx -- -detph 16. Sedan när jag
> konstaterade att releasen var trevlig brydde jag mig om att manuellt
> byta rootlösen.

I Ubuntu finns det inget root-lösenord, det är tänkt att man ska köra
root-kommandon via sudo. sudo levereras konfigurerat för det.

> Det är riktigt, jag hade som sagt missat det, jag klickade för fort
> igenom installationen. Hursomhelst så gillade jag den by default. Dock
> har jag upptäckt att den krånglar lite med debianpakaten från debian...
> Men det får man väl iofs accepter i viss mån då jag kör mot uinstable.

Det finns ingen anledning till att köra mot Debians arkiv då Ubuntu inkluderar
all mjukvara som finns i Debian i universe-delen av sitt arkiv.

*/ Christoffer Sawicki <qerub@home.se>