Re: Highpoint Rocket 1520 SATA kort [OT]

Anders Wallenquist wrote:

Patrik Wallstrom wrote:

On Wed, 22 Sep 2004, Anders Wallenquist wrote:

Patrik Wallstrom wrote:
Du vill inte använda de normala IDE-drivrutinerna för SATA-kortet, du
vill använda libata. Man måste alltså slå av "general IDE" och/eller

Vågar man köpa en maskin som bara är bestyckad med SATA eller skall man se till att den kan boota på en vanlig IDE först? Många moderkort är bestyckade med SATA och i 1U-maskiner ryms inte så många diskar. SATA skulle kunna vara ett fattigmansalternativ för SCSI.

Se till att antingen ha stöd för IDE eller SCSI, så att du kan boota
en annan hårddisk att köra debootstrap ifrån, innan det finns
intelligenta distributioner som vet hur man använder SATA-stödet. Tror
knappast att Sarge vet hur man gör ännu. SATA-stöder är ganska nytt i
kärnan, har för mig att det kom in i februari eller så.
Kan man sätta in en IDE-disk om det skulle strula med SATA-diskarna eller måste man byta moderkortet? Det är så trist att boota på diskett eller CD.

funderar på en
http://www.mullet.se/?product_id=107611
och då verkar SATA-stödet vara intressant prestandamässigt/prismässigt, SCSI drar ju iväg (+ 50 % för 2x73GB) och IDE-diskar är så trista och slöa.

BTW har någon erfarenhet av Mullet och deras produkter?

Har börjat köra Sarge på mina senare servrar och testar Ubuntu på klienter eller vad det nu hette som någon på listan tipsade om. (om det nu har någon betydelse för SATA-stödet).

Fick detta svar från Mullet som genast gjorde testinstallaion med Debian:

 >Jag har nu installerat Sarge på en MRS-301 (P4 E7210 chipset) och det
 >funkade fint både med 2.4.26 kärna och 2.6.7 (eller vad det nu var)
 >Till 2.6 så måste man ställa in rätt mode på IDE/SATA kontrollern i BIOS
 >"Auto" funkade inte och inte ens CD:n detekterades, "Enhanced" funkade.
 >Detta är som vanliga diskar, vill du använda mjukvaruraiden (hostRAID) i
 >BIOS så får du själv hitta på något så att Adaptecs RedHat drivis för
 >2.4.x läses in under installationen.

Förnämligt!

Test skedde på denna maskin:
http://www.mullet.se/?product_id=107611

(Har signat mig som ÅF och kommer testa deras grejer nästa affär jag gör)

/Anders

--
Hälsningar,
--