Re: Highpoint Rocket 1520 SATA kort [OT]

On Wed, 22 Sep 2004, Anders Wallenquist wrote:

> Vågar man köpa en maskin som bara är bestyckad med SATA eller skall man
> se till att den kan boota på en vanlig IDE först? Många moderkort är
> bestyckade med SATA och i 1U-maskiner ryms inte så många diskar. SATA
> skulle kunna vara ett fattigmansalternativ för SCSI.

Se till att antingen ha stöd för IDE eller SCSI, så att du kan boota
en annan hårddisk att köra debootstrap ifrån, innan det finns
intelligenta distributioner som vet hur man använder SATA-stödet. Tror
knappast att Sarge vet hur man gör ännu. SATA-stöder är ganska nytt i
kärnan, har för mig att det kom in i februari eller så.

Hela IDE-lagret ser ut att skrivas om framöver, och det behövs.

--
patrik_wallstrom->foodfight->pawal@blipp.com->+46-733173956
                `-> http://www.gnuheter.com/