Re: Väldigt enkel MTA

Jag letar efter en extremt simpel MTA. Har kollat på Exim, Postfix och
sendmail, men alla är en mardröm att konfigurera för mina enkla behov.

Jag tror att jag provat de alla och även kört sendmail under flera år i stora organisationer. Ingen av de är dock enkla när du skall göra det svåra... Som att använda anti-virus, anti-spam osv. Det kan till en början vara en mardröm med tex. postfix med amavis osv... -Dock...

Jag behöver en simpel MTA som tar emot mail och sedan skickar mailen
vidare till andra adresser (aliases). Finns det verkligen ingen sådan
enkel MTA?

Så rekomenderar jag courier-mta, courier-imap och courier-webadmin tillsammans med spamassassin (anti-spam) , clamav (ant-virus), maildrop (lite extra filter istället för procmail) och i slutändan adderar du squirrelmail. Att få igång courier-mta,imap,webadmin är simpelt...

# aptitude install courier-mta courier-imap courier-webadmin
svara på de få frågorna, gå in webadminen http(s)://dinhost/cgi-bin/courierwebadmin och gör de sista förändringarna. Exempelvis enabla ssl, tls, smtp authentication osv. Mycket enkelt.

$ telnet relay-test.mail-abuse.org
för att se så att du inte relayar vilket du inte borde.

Spamassassin är trivial att installera, läs bara docken men clamav är lite tuffare, då den hanterar bara filer, standard i courier är att man pipar infon mellan funktionerna. Det fins dock finfina wrapers för detta. Till slut lägger man till maildrop för att autosortera undan virus och spam (kanske deleta om man så vill...)

Vänlige(n),
Joakim Nordberg