Re: Ftp-problem med wu-ftpd, via LANet

On 2004-09-16 10:28:00 +0200, Goran Christiansson wrote:

> Jag kan inte köra "ls" eller "put", vilket gör ftp oanvändbart.
> (Men jag behöver ftp för att kunna göra g4u-backupper.)
>
> Kan felet ligga i LAN-routern? Hur kan jag kolla det?
> Tack,

För att kolla om routern blockerar portar kan du lägga in såna här små
rader i /etc/inetd.conf, och sen köra /etc/init.d/inetd restart:

    4711 stream tcp nowait root /bin/echo echo Port 4711 here!
    4712 stream tcp nowait root /bin/echo echo Port 4712 here!

Sen kan du telnetta från windowsdatorn till dessa portar och se om du
kommer fram:

    $ telnet malin 4711
    Trying 192.168.1.5...
    Connected to malin.hemma.treskal.com.
    Escape character is '^]'.
    Port 4711 here!
    Connection closed by foreign host.

(Detta är lowtechlösningen. Nån som kan mer om datasäkerhet än jag kan
säkert rekommendera nåt coolt verktyg som scannar alla portar på en
gång.)

--
Karl Hasselström, kha@treskal.com
      www.treskal.com/kalle