Ftp-problem med wu-ftpd, via LANet

Jag kör ett mininätverk med en Debianmaskin (sid) och en Microsoftdator
bakom en ADSL-router.
Det går utmärkt att köra ssh från windows till linux, men inte ftp.

Jag har wu-ftpd 2.6.2 (standardinstallationen) på linuxmaskinen och det
går bra att köra "lokalt" (från linux till linux), men inte från den
andra maskinen.

Jag kan logga in, och göra vissa kommandon, men så fort det är dags att
byta portar stannar det helt:

F:\> ftp 192.168.1.7
Connected to 192.168.1.7.
220 sigurd FTP server (Version wu-2.6.2(1) Sat Aug 21 20:26:00 UTC 2004)
ready.
User (192.168.1.7:(none)): goran
331 Password required for goran.
Password:
230 User goran logged in.
ftp> pwd
257 "/home/goran" is current directory.
ftp> ls
200 PORT command successful.
Connection closed by remote host.
ftp>

Jag kan inte köra "ls" eller "put", vilket gör ftp oanvändbart.
(Men jag behöver ftp för att kunna göra g4u-backupper.)

Kan felet ligga i LAN-routern? Hur kan jag kolla det?
Tack,
		Göran