Re: Ftp-problem med wu-ftpd, via LANet

On Thu, Sep 16, 2004 at 10:28:00AM +0200, Goran Christiansson wrote:
> Jag kör ett mininätverk med en Debianmaskin (sid) och en Microsoftdator
> bakom en ADSL-router.

> Jag kan inte köra "ls" eller "put", vilket gör ftp oanvändbart.
> (Men jag behöver ftp för att kunna göra g4u-backupper.)
>
> Kan felet ligga i LAN-routern? Hur kan jag kolla det?
> Tack,

Har du testat att aktivera "passive mode" i din FTP-klient och se vad
som händer då? Är osäker på om prompt-varianten av ftp.exe i Windows
klarar det dock. Tror att IE defaultar till passive mode, du kan ju
testa:

ftp://goran:losenord@192.168.1.7

...och se om du får någon fil-listning då...

Närmare förklaring av active/passive mode:

http://slacksite.com/other/ftp.html

--
.oO laban@krakpot.net Oo.