Re: FTP bakom en brandvägg [SOLVED]

Pontus Freyhult wrote:

      Hej,

Har problem med en wu-ftpd bakom en shorewall-brandvägg
(ip-tables/netfilter). Har försökt att öppna rätt portar
(ftp,ftp-data) på brandväggen och lagt upp konton på maskinen bakom.

220 verdi.sture.se FTP server (Version wu-2.6.2(1) Wed Mar 3 22:51:51
UTC 2004) ready.
USER  kalle
331 Password required for kalle.
PASS xxxx
530 Login incorrect.
Kopplar ner från platsen verdi.sture.se

Vad jag kan förstå så kan boven vara förhandlingen om datakanal som
brandväggen eventuellt stoppar eller någon konflikt med Unix-kontona
på burken och wu-ftpd? Ser inget i shorewalls loggar/system-loggarnsa
av intresse.

Det där torde vara innan den har behov av extrakanaler, så problemet
är förmodligen med din användare, att undersöka tjänstens loggar är
nog första steget för att hitta problemet.

  /Pontus
Boven var /etc/ftpusers som INTE skulle innehålla tillåtna användare. Insåg detta misstag när jag rotade i PAM-modulen.

--
Hälsningar,