Re: Bygga paket av kernel.

Lars Bjarby wrote:

On Thu, Sep 09, 2004 at 11:22:04AM +0200, lasse wrote:

Kan man bygga en kernel med apt och få den som paket för att installera på andra burkar?

Jopp, så länge det inte är olika arkitekturer skall det nog gå fint.

Om ni har någon bra nät referens, så man kan läsa om det vore det bra.
Men är förståss lika intresserad av en lathund....

Detta verkar vara en ganska bra referens:

http://newbiedoc.sourceforge.net/system/kernel-pkg.html

Kortfattat, som jag minns det just nu iaf, möjligt att jag minns lite fel...var ett tag sedan:

* Hämta paketet kernel-package, apt-get install kernel-package

* Hämta källkoden; apt-get install kernel-source-2.6.8

* se till att din användare är med i src-gruppen för att få bra rättigheter i /usr/src

* om du vill att kerneln skall patchas med standardpatcharna från debian; export PATCH_THE_KERNEL=YES.

* Kör sedan något i stil med; fakeroot make-kpkg --config menuconfig --append-to-version=-fjodor --revision=1:fjodor.2.3 kernel_image

"--append.." lägger bara till en sträng till kerneln versionsnr som kommer synas om du kör "uname -a" exempelvis. Jag gillar att göra det så för att lättare kunna se vems kernel det är jag kör. "--revision" är versionsnr, minns ärligt talat inte vad "1:" gjorde, men jag har lärt mig någon gång att man skall göra så om man gör egna kernelpaket och jag har nog inte orkat komma ihåg varför :)

Du borde nu får upp den vanliga kernel-konfigurationsmenyn.. Konfigurera som du vill ha den...Avsluta och spara

* Kompileringen körs och om allt har gått bra så kommer du ha ett kernelpaket i /usr/src/ som heter något i stil med:

 kernel-image-2.6.8-fjodor_fjodor.2.3_i386.deb

detta paket skall gå fint att installera med dpkg på de andra maskinerna.

Tack för ett bra och mycket informativt svar!

Delfråga.. kommer detta att pilla i lilo åxå eller?

/Lasse