Re: Alsa i jämförelse med ljudet i WindowsXP ?

> Hur bra är Alsa egentligen om man ska jämföra med det ljud
> som man kan få i WindowsXP? Jag har ett ljudkort som stöder
> EAX 4.0 ex. finns det ens under Linux?

Vad jag vet finns inte EAX i Linux, så att säga.
Däremot finns OpenAL som t ex används av Unreal Tournament 2004 i Linux.
Jag *tror* de kan göra ungefär samma sak.

> Jag har hört att ALSA ska vara riktigt bra, men jag har inte märkt
> någonting sedan jag gick över från OSS. Mindre brus kanske??

Ärligt talat tror jag inte man som vanlig användare får ut något mer av att
köra ALSA, mer än att drivarna kanske är bättre. :) Om man pysslar med MIDI
finns det nog en del att hämta.

Själv kör jag OSS istället för ALSA, då jag inte kan stänga av "analog front
bass boost" på mitt emu10k1 när jag kör ALSA.

> Gjorde ett försök att kompilera upp 2.6.8.1 men resultatet
> blev en jättedålig kärna som både var extremt slö och hela
> textkonsollen var som bortblåst. Men jag ska göra ett nytt
> försök senare. Det känns lite jobbigt att behöva gå igenom
> typ 50 inställningar i kernel config innan man kan börja
> kompilera. Samma sak varje gång. Kanske borde patcha
> istället..

Det finns "färdiga" kärnor i Debian. Använd dem om du inte har för mycket
fritid. Jag förstår inte riktigt problem, måste du konfigurera om hela kärnan
varje gång? I så fall är det bara att kopiera .config till ditt nya
källkodsträd och köra make oldconfig. Då behöver du bara svara på nya frågor.

*/ Christoffer Sawicki <qerub@home.se>