Re: Bygga paket av kernel.

On Thu, Sep 09, 2004 at 11:22:04AM +0200, lasse wrote:

> Kan man bygga en kernel med apt och få den som paket för att installera
> på andra burkar?

Jopp, så länge det inte är olika arkitekturer skall det nog gå fint.

> Om ni har någon bra nät referens, så man kan läsa om det vore det bra.
> Men är förståss lika intresserad av en lathund....

Detta verkar vara en ganska bra referens:

http://newbiedoc.sourceforge.net/system/kernel-pkg.html

Kortfattat, som jag minns det just nu iaf, möjligt att jag minns lite
fel...var ett tag sedan:

* Hämta paketet kernel-package, apt-get install kernel-package

* Hämta källkoden; apt-get install kernel-source-2.6.8

* se till att din användare är med i src-gruppen för att få bra
  rättigheter i /usr/src

* om du vill att kerneln skall patchas med standardpatcharna från
  debian; export PATCH_THE_KERNEL=YES.

* Kör sedan något i stil med; fakeroot make-kpkg --config menuconfig
  --append-to-version=-fjodor --revision=1:fjodor.2.3 kernel_image

  "--append.." lägger bara till en sträng till kerneln versionsnr som
  kommer synas om du kör "uname -a" exempelvis. Jag gillar att göra det
  så för att lättare kunna se vems kernel det är jag kör.

  "--revision" är versionsnr, minns ärligt talat inte vad "1:" gjorde,
  men jag har lärt mig någon gång att man skall göra så om man gör
  egna kernelpaket och jag har nog inte orkat komma ihåg varför :)

  Du borde nu får upp den vanliga kernel-konfigurationsmenyn..
  Konfigurera som du vill ha den...Avsluta och spara

* Kompileringen körs och om allt har gått bra så kommer du ha ett
  kernelpaket i /usr/src/ som heter något i stil med:

  kernel-image-2.6.8-fjodor_fjodor.2.3_i386.deb

detta paket skall gå fint att installera med dpkg på de andra
maskinerna.

--
.oO laban@krakpot.net Oo.