Re: Diskless problem

* Fredrik Jonson (pt97fjo@student.bth.se) [040908 10:36]:
> Jag har själv funderat på att göra en disklös arbetsstation. Det
> finns inget mer irriterande än vinandet från hårddisken efter en
> hel dags arbete vid datorn. Hur som helst, jag har fått intrycket
> att diskless-paketet är övergivet och för tillfället inte
> egentligen underhålls. Dessutom verkar det vara inriktad på woody,
> inte sarge, så frågan är hur relevant det är. Däremot tror jag
> att instruktionerna på [1] är någorlunda relevanta fortfarande.
>
> Tyvärr har jag inte hittat någon riktigt guldresurs om disklösa
> klienter med debian sarge ännu. Alla tips mottages tacksamt.

utöver LTSP (som debian-edu bygger själv, med aktuella versioner)
finns även "lessdisks", en paket som bygger på debootstrap och är
därför mycket "debiansk". (c:

det kan inte lika mycket än LTSP än och paketet i sarge och sid
är inte längre aktuellt. men det finns bättre paket på
programmerarens egen hemsida.

förresten kan man kör även mellan-tjocka tunnklienter med LTSP.
till exempel kan man köra mozilla flush plugins på klienten, och
liknande tricks. (flash är en otroligt resource hog (svenska
ordet???) på terminalservern.)