Vad gäller angående överskrivning av filer vid uppgradering?

Jag är säker på att Debian har som policy att inte skriva över filer man
ändrat när man uppgraderar ett installerat program.
Nu är saken den att jag sitter och leker med phpwiki och undrar om den
policyn gäller även där? Om jag ändrar i de interna filer för phpwiki
som sköter delar av utseendet på hemsidan, kommer de ändras om jag
uppgraderar programmet någon gång med apt?
Som jag minns det får man alltid valet att låta bli att skriva över
berörda filer, men tja.. det vore dumt att inte fråga.
Eftersom det rör sig om de interna php-filerna för phpwiki så blir det
ju lite av en falsk uppgradering om inte dpkg tillåts ändra i dem? :)