Re: Lilo och dualboot

Per Eric Rosén wrote:

On Tue, 7 Sep 2004, Sebastian Lövdahl wrote:

Jag kör just nu Windows XP, men jag tänkte installera Debian på min ena
hårdskiva och köra dualboot. Hur skall lilos config-fil se ut? Jag är
inte riktigt nybörjare på linux, men lilo har jag inte konfigurerat
någon gång. Tacksam för hjälp.

Det beror på var du installerar operativen. Har du en egen hårddisk till
Debian? Annars måste du först köra en linux-diskett med ntfsresize på och
krympa XP-partitionen (du har väl gjort backup först?). Om du installerar
Debian testing (den inte ännu släppta versionen) tror jag att den gör
lilo.conf automatiskt, som låter dig välja mellan XP och Debian. Även
Debian stable görs lilo.conf automatiskt, möjl. måste du lägga till två
rader "other=/dev/hda?" och "label=WirusXP". Läs lilo.conf också. Finns en
Linux+Window-HOWTO också,men något gammal version i stable (som mycket annat).

/Per Eric
--
^): Per Eric Rosén http://rosnix.nu/~per/
/   per@rosnix.nu  GPG 7A7A BD68 ADC0 01E1 F560 79FD 33D1 1EC3 1EBB 7311

Jo jag har 2 hårddiskar, en med 2 NTFS-partitioner, och den andra med en NTFS-partition och den andra blir då ext3 eller ReiserFS. Linux-partionen ligger såklart i början av disken. Jag har bara Woody nerladdat just nu, måste väl dra ner Sarge då istället. Tack för hjälpen.