Re: tilde i filnamn när .. mount /cdrom?

Jag ser långa filnamn på windowsdiskarna (by default), såhär ser en typisk windowsdisk ut i min /etc/fstab fil:
/dev/hda1  /home/ftp/ftp_windo  auto  user,noauto  0  0
(sedan kan vilken användare som helst montera "ftp_windo" katalogen)

Det där med att text filer slutar med ^M, är pga olika standarder.
*ux system har enbart radbrytnings tecknet bin-13, medans Windows både har bin-13, och bin-10 (10 betyder clearline). Finns ett shellkommando "recode" (vet inte om det är ett separat paket) som kan konvertare till alla tänkbara standarder ( som Amiga, Beos, och Linux o dos). Det är det kommando jag använder, finns nog fler?

Sandor Suta wrote:
Hej!
Vet någon hur man kan mount:a cdrom:en så att (långa) filnamn ser ut som de
ska?

I win/XP ser filnamnen ut som de ska, dvs utan ändelsen med tilde (~1).
Men i linux så återfinns tilde i filnamnet.
Även textfilerna ser konstiga ut med ^M i vi, förmodligen
behöver filerna konverteras ifrån DOS-formatet till något annat, hur gör man
det?

Är det någon som känner igen detta problem och kan ge mig ett tips?
Tack på förhand.
mvh
Sandor

--