2 st mus pekare i Gnome

Jag har stött på ett litet underligt fel i gnome och jag har inte funnit någon lösning ännu. Det är så att om jag startar gnome med gdm & loggar in så har jag 2 mus pekare synliga (dock bara en som jag kan flytta när jag rör min touchpad) den andra ligger bara lite retligt mitt i skärmen. Men startar jag gnome direkt via startx & har gdm avstängt så får jag inte detta fenomen!?

Någon som stött på samma problem?

Jag kör testing & gnome installerat via apt.

//-Jonas