Re: Mappa till rätt enhetsnamn

Ivar Alm wrote:

> usb-storage som används för usb-minnen och sånt ligger under scsi.

> Okej...
> Saken är den att jag hade en mp3-spelare som gick sönder. Nu har jag en
> ny som då hamnade som sdb1 istället för den gamla som hamnade som sda1.
> Då den gamla inte finns kvar så vore det bra om jag kunde fortsätta köra
> med den här spelaren som sda1. Var kan jag "resetta" den här
> numreringen? Vill inte starta om datorn...

det var ju det jag snackade om...   discover eller möjligen den lösning
som jag skriver om nedan...

> [...]
> galaxy:/etc/init.d# lsmod
> Module                  Size  Used by    Not tainted
> usb-storage            25392   1
> usb-ohci               19240   0  (unused)
> usbcore                62412   1  [hid usbmouse usb-storage usb-ohci]
> sd_mod                 11180   2  (autoclean)
> scsi_mod               56596   3  [usb-storage sd_mod]
>
> Jag kör också hotplug, men har nog aldrig fattat vad den egentligen gör.
> Om den bara ser till att säga till usbcore att det har tillkommit en
> enhet? Därefter så mountar jag manuellt min spelare. Har lagt till den i

Ok  om omstart inte är något alternativ och du inte har discover
installerat... så ... jag minns inte om detta kan fungera men testa
duger ju...   ta loss dina usb-enheter och ladda sedan ur modulerna för
usb-storage och sedan de andra usb-grejerna  om du inte har några andra
scsi-enheter så kan du ladda ur dem med...  ladda dem sedan igen och
återanslut dina usb-enheter... har du tur så har det samma effekt som
att starta om discover...

> Tänkte försöka titta närmare på hotplug så att jag kan automounta
> mp3-spelaren när den pluggas in, och också umounta när den tas ur.

tror du behöver mer än hotplug för det  t.ex usb-mount och en 2.6
kernel... men det kanske betyder omstart och det ville du ju inte.

/Samuel Blomqvist

--
Free computer support at
http://www.suggestafix.com