Re: svenska tecken i consollen

Pelle Nilsson:
> Jag installerade unstable för ett knappt halvår sedan, och för första
> gången någonsin fungerade det här med svenska tecken riktigt bra. Man
> behövde bara välja svenska en gång i installationsprogrammet, och
> sedan funkade ALLT, både i X och konsollen. Jag behöver ingenting i
> mina bash-filer och inga LC- eller LESSCHARSET miljövariabler är ens
> satta till något. Jag vet inte om det är UTF-8:s förtjänst, men
> härligt är det!

UTF-8 får man tyvärr inte som default när man väljer svenska i
debian-installer, men man får ISO-8859-1 som räcker för svenska
tecken. Kör man less från sarge eller sid behöver man dock aldrig
pilla på LESSCHARSET mera, den fattar automatiskt vilken
teckenuppsättning du använder beroende på locale.

--
Pelle