Re: svenska tecken i consollen

Hmm, funkar inte för mig :(

Som sagt, det är ju i console det inte funkar, över allt annars funkar det utmärkt.

Vad är det som ska göras i inputrc? Det står något om att man kan tar bort kommentartecknet framför # set convert-meta off, så skulle det funkar med tyska umlauts. Hur gör man om man fortfarande vill att meta tangenten ska funka då? Och är det verkligen tyska umlauts jag vill ha?

/ Henrik

Samuel Blomqvist wrote:

apt-get install locales

tror jag kan vara bra...

sedan har jag dessa i min egen  ~/.bashrc  så det bara gäller mig..

LESSCHARSET=latin1; export LESSCHARSET

export LANG=sv_SE
export LANGUAGE=sv_SE
export LC_ALL=sv_SE

vill du sedan kunna skriva lite svenska tecken i consolen också så kan
du behöva fippla lite i /etc/inputrc

du får väl säga till om du behöver den informationen...

å andra sidan tycks det som om Debian håller på att byta till UTF-8 så
dessa inställningar kanske är utdaterade...

/Samuel

Ps. ursäkta ni som fick detta två gånger. Missade skicka det till
listan... Ds.

benke@snere.com wrote:
hur configurerar man att få svenska tecken när man kör i consol-läget.
Det funkar i X men inte i consollen.
dpkg-reconfigure console-common

*/ Christoffer Sawicki <qerub@home.se>

dpkg-reconfigure console-common [enter]