Re: GRUB + SATA +IDE

Ok. Via SCSI tror jag inte att det körs egentligen men det kan nog ske
någon form av emulering... Intressant att veta i alla fall.

Dock sker ju felet långt innan kärnan börjar ladda något.

Jo fast jag tror GRUB använder sig av samma syntax som linuxkärnan. Nej
men vänta nu. Det är lilo som gör det. GRUB har en annan syntax...

Vet inte vilken syntax du syftar på exakt, men GRUB har en annan syntax för enhetsbeteckningarna. min hda1 heter (hd0,0) i GRUB:s konfigurationsfil. Partitionerna börjar från 0 så andra partitionen blir (hd0,1).

Får du upp bootmenyn?

Nope, GRUB börjar ladda, men i något stadie fastnar den. Mycket tidigt.

Får du inte det så har du problem att ladda configfilen...
Eventuellt då för att enhetsbeteckningarna ändrats pga att BIOS nu har tagit med SATA-disken. Men hur ska jag fixa det, förutom genom att inaktivera SATA:n?

"Boot-priority", eller "order" går att ställa in i BIOS. Där kan jag placera IDE:n före SATA:n och därefter instickskort o.dyl. Har provat lägga SATA:n sist, ingen skillnad.

I vilket fall har jag dåligt med erfarenhet av GRUB, förutom som bootloader
vid nätboot. Så jag kan nog inte tala om vad felet är, tyvärr.
Tack ändå :)