Re: GRUB + SATA +IDE

Hej

On Sat, Jul 31, 2004 at 08:50:46PM +0200, kringla wrote:

> Vid installationen lägger jag grub på /dev/hda. I detta skede har jag
> sata-disken i också, men jag tänkte inte på att kolla
> enhetsbeteckningen. När jag pluggade in den efter att GRUB:s meny dykt
> upp lade den sig som /dev/hde. Det sitter en DVD-brännare i också.
>
> Har installerat GRUB manuellt några gånger på /dev/hda också.

> Jepp, jag har eventuellt rört till det. Men jag tror det beror på hur
> man väljer att använda SATA-disken. Tror nämligen det går att köra den
> via SCSI, men också som en vanlig ATA-enhet. Alla moduler till SATA
> ligger i mappen SCSI för kärnan.

Ok. Via SCSI tror jag inte att det körs egentligen men det kan nog ske
någon form av emulering... Intressant att veta i alla fall.

> Dock sker ju felet långt innan kärnan börjar ladda något.

Jo fast jag tror GRUB använder sig av samma syntax som linuxkärnan. Nej
men vänta nu. Det är lilo som gör det. GRUB har en annan syntax...

>  >

> Det måste ju vara något sådant. Men jag hittar ingen metod att ändra på
> detta. Eventuellt om man kan greja till det i GRUB:s konfigurationsfil?
> (/boot/grub/menu.lst).

Får du upp bootmenyn?

I fall du gör det så kan du göra GRUB i debugläge så att du får göra
allt själv.

Får du inte det så har du problem att ladda configfilen...

I vilket fall har jag dåligt med erfarenhet av GRUB, förutom som bootloader
vid nätboot. Så jag kan nog inte tala om vad felet är, tyvärr.

// Mvh Ola