GRUB + SATA +IDE

Fler problem att brottas med:

Efter att ha installerat och konfigurerat Debian på den primära och enda
IDE-disken  pluggade jag i en SATA-disk. Vid uppstarten säger då GRUB:
"GRUB Hard Disk Error". Om jag avaktiverar SATA-RAID i BIOS (har bara en
SATA-disk) och startar om kommer GRUB:s meny upp och debian kan starta.

Jag har boot prioritet satt till hårddisk först, sedan cdrom och sist
floppy (i BIOS såklart). Prioriteras SATA-disken före IDE-disken tycker
jag ändåså inte det borde krångla med grub eftersom SATA-disken borde
heta sda och IDE-disken hda?

Kan tillägga att jag inte använt grub tidigare, men försökt läsa på i
deras dokumentation online idag.

My experience is that one sometimes needs to say
"grub-install --recheck /dev/hda"
to ensure that grub knows your hard disk settings.
I think this is particularly important if you have changed the setup,
eg by adding a second hard disk.

Det här skulle kanske kunna vara något, men i vilket läge skulle jag
kunna göra det?

Testade också någon gång att installera med SATA disken inkopplad. Den
visades i partitionerings-stadiet i installationen, men jag får samma
fel med GRUB ändå.

Är det GRUB som gäller för Debian i framtiden istället för LILO?