OT? Rekommendation för fotogalleriprogram?

Jag har en drös med jpeggar som jag har sugit ner från kameran och
sparat enligt datum då jag flyttat över dem från kameran, alltså en
katalog per sats. Filerna heter tråkiga saker som 000345.jpg och det
vore nyttigt att få lite mera struktur på samlingen.

Jag vill också kunna publicera resultatet på webben utan att det blir
väldigt besvärligt. I själva verket kunde jag gott tänka mig att helt
enkelt köra något slags galleri-CGI och använda den till att
organisera bilderna, också om det kanske inte blir så rysligt snabbt
att använda.

Jag installerar dock ogärna MySQL och/eller PHP och/eller andra
mystiska komponenter på servern bara för det här behovet.

Jag kan tänka mig att man gärna vill ha en möjlighet att lägga till en
bildtext för varje bild, samt en samling nyckelord. Om jag använder
personnamn, platser, och bildtyp som nyckelord så borde man kunna få
ett vettigt dynamiskt fotoalbum där man t.ex. kan titta på alla
porträtt av en viss person, eller alla bilder från ett visst ställe
under en viss tid, eller säg söka bland alla gruppbilder från 2003 där
min dotter och min kusin finns med.

Jag kan också tänka mig att vilja göra grundjobbet på en liten bärbar
och sedan ladda upp resultatet på servern. Det skulle i så fall vara
bra om man kunde göra smärre justeringar över webben senare.

Fotona kunde gärna vara svåra att råka på av misstag, men jag vill
inte gärna köra med lösenord och annat som gör det besvärligt för folk
som inte är så duktiga på att klicka rätt med musen.

Rekommendationer? Det vore trevligt med något som finns färdigt
paketerat i stable men jag kan också tänka mig att göra en backport om
det finns något paket som annars passar mina behov.

Om jag inte hittar någon galleri-CGI som verkar passa mig har jag
funderat på om det vore en idé att skrapa ihop en twiki-plugin för det
här ... Annars kör jag Apache 1.3.x med mod_perl för enkla husbehov.

Om det finns någon webbsajt där jag kan ha bilderna är det ju inte
heller ett uteslutet alternativ man man tvekar ju lite med de här
gratissajterna, finns de kvar i morgon också och är utrymmet väldigt
begränsat? Plus att de ju brukar vara gjorda med medvetslösa användare
som målgrupp.

/* era */

--
formail -s procmail <http://www.iki.fi/era/spam/ >http://www.euro.cauce.org/