Re: [Fwd: Re: Brandvägg]

On Fri, 16 Jul 2004 00:39:04 +0200, kringla <kringla@home.se> posted to
debian-user-swedish:
 > Har fipplat runt lite grand för att lära mig iptables.
 > Provade programmen firestarter och fwbuilder men gillade ingen av dem.
 > Tyvär lämnade någon av dem en uppsättning regler som jag nu inte kan få
 > bort. Gör jag "iptables --flush" och därefter "iptables -X LD osv..." så
 > får jag tillslut bara default kedjorna kvar.
 > Startar jag om nätverket ( /etc/init.d/network restart ) kommer reglerna
 > tillbaka.
 > Har provat med iptables-save mm.

Du vill bli av med dem? network restart kör ifdown + ifup så kolla i
/etc/network/if-*.d/ om det blivit något kvar där.

Har du tittat på ipmasq? Jag har kört med den som brandvägg också, det
finns en uppsättning inställningar i /usr/share/doc/ipmasq/examples
som jag använt med endast smärre ändringar.

/* era */

--
formail -s procmail <http://www.iki.fi/era/spam/ >http://www.euro.cauce.org/
cat | more | cat<http://www.iki.fi/era/unix/award.html>http://www.debian.org/