mplayer och alsa [OT]

Jag kompilerade ett debianpaket av den senaste versionen av mplayer igår kväll. När jag kör den nu rullar dessa rader i konsollfönstret jag startade mplayer ifrån:

alsa-control: mixer attach  error: Filen eller katalogen finns inte
ALSA lib control.c:654:(snd_ctl_open_noupdate) Invalid CTL

Ljudet fungerar i mplayer (modul alsa1x) men jag kan inte reglera volymen. Volymen kan jag reglera med alsamixer däremot. Kör jag xmms (modul alsa-1.2.10 (libALSA.so)) fungerar volymkontrollen som den ska.

Har sökt i alsas mailliste-arkiv men kommer inte fram till någon lösning men ser att andra haft liknande problem. mplayers sida verkar vara oåtkomlig ikväll för övrigt.

Som vanligt kör jag lite off-topic frågor, men jag hoppas inte det retar upp er allt för mycket :)