Re: Avstängning från GNOME

Arvid Rosen wrote:

Fredrik Jonson wrote:
 > Det löser dock inte problemet med att alternativet saknas i gnomes

"Actions"-meny, såvitt jag kan se? Davids förslag[0] verkar vara det
som kommer närmast.

Jag uppfattade inte att frågan handlade om någon meny i Gnome.
Inte för att jag kör Gnome själv, men nog måste det väl gå att lägga till menyalternativ själv som kör ett godtyckligt kommando, och i så fall är väl problemet löst. Eller handlar det om att avstängningsknappen ska se ut på ett speciellt sätt och sitta på rätt ställe också?

Bara det är enkelt att använda för familjemedlemmar etc, och inte är allt för mycket jobb att fixa, så duger det för mig.

Om man loggar in i GNOME som root, och väljer att logga ut, så får man upp en dialog som frågar följande:

   Är du säker på att du vill logga ut?

   x Spara nuvarande inställningar

   Åtgärd:
       o Logga ut
       o Stäng ner
       o Starta om datorn

Om jag gör samma sak som vanlig användare får jag samma dialog, fast bara de två översta raderna. Det här tolkar jag som att det redan finns kod i GNOME för att göra en utloggning direkt, men att min vanliga användare inte har behörighet att göra det.

Ännu bättre än den här dialogen vore alternativet med extra menyval i Åtgärds-menyn. Då går det ännu ett snäpp snabbare.

Jag bryr mig inte tillräckligt om det här för att installera ickeofficiella paket för att lösa det. Jag trodde att det skulle gå med att ändra konfiguration eller behörighet någonstans.

Helst skulle jag vilja att bara användare som fysiskt sitter framför datorn kan stänga av den. (Och root, förståss.) Jag skulle också vilja att användare som fysiskt sitter framför datorn, och inte andra, har behörighet att läsa och skriva CD-skivor, minneskort o.d.