Re: Hänger sig?

On Sun, 04 Jul 2004 [13:45],
    Per Blomqvist (per.blomqvist@telia.com) wrote:

> Min Debian-sarge burk hängde sig för 3 dagar sedan, och den har aldrig
> aldrig hängt sig tidigare! Och jag har inte gjort någon ändring i
> hårdvaran. Vid tillfället den hängde sig, var många diskar monterade,
> och jag höll på med lite enkel filhantering (närmarebestämt göra om en
> symlänk till en extra katalog istället) Om det nu kan vara relevant.
> Fönster frös fast, och alla inmatnings enheter slutade att funka ( mus o
> markör var fast, Capslock funkade inte, mm). I loggarna fann jag en
> timeout till min ftp, inget alarmerande.

> [...]

Du använder troligen något filsystem med journal (ext3 kanske?), och
därav behövdes ingen fsck, istället återhämtade sig systemet snabbt.

Givetvis kan en fsck även krävas på journalsystem, men inte i alla
lägen.

/d

--
... david röhr              |      o_
.. unix systems consultant  | o/  /\   Solaris, AIX, HP-UX