Brandvägg

Tänkte fixa lite filtrering på min dator. Har läst lite här och där på nätet men känner inte att jag bara kan sätta igång. Skulle vilja veta lite hur ni andra har gjort, hur och var skriver ni in reglerna?

Kärnan är fix och klar iallafall. Jag vet att det finns lite färdiga script att installera, har kollat på dem men vill inte det så komplext. Tänkte bara stänga allt, och sedan öppna det jag märker behövs.

Skulle någon kunna posta ett exempel från en vanlig "desktop"-dator.