Re: X startar om slumpmässigt

On Mon, 21 Jun 2004 20:14:26 +0200, Sandor Suta <sandor.suta@bredband.net>
posted to debian-user-swedish:
 > Har ett problem med att X startar om helt utan vidare.
 > Det har hänt att jag lämnat datorn inloggad i skrivbordsmiljön KDE och
 > när jag har återvänt till datorn så får jag logga in på nytt via KDM/GDM's
 > login-fönster.
 > Av någon anledning så krashar X och GDM/KDM startar om.
 > Är det någon som känner igen problemet?
 > Och har några tips på lösning/felsökning?

Jag har upplevt något liknande (sarge installerad med debian-installer
beta 3 i mitten av april; endast sparsamt uppdaterad sedan dess) och
misstänker att Mozilla är skyldig.

 Package: mozilla-browser
 Version: 2:1.5-3

 Package: mozilla-tabextensions
 Version: 1.10.2004030901-1

En bekant till mig misstänkte tabextensions i stället för själva
Mozilla. Själv skulle jag gissa att någon sida som jag lämnat öppen i
en tab (jag har MÅNGA) varit det som orsakat kraschen, kanske på grund
av Flash eller animationer e.dyl. Allmänt taget så blir Mozilla
väldigt seg efter ett tag, och kraschar ibland utan att ta resten av
systemet med sig. (Eller oftast slutar den hända och så kör jag något
i still med killall mozilla-bin, men det händer också att den avslutas
spontant. Typ med någon veckas mellanrum -- jag loggar aldrig ut, utan
lämnar maskinen med xscreensaver -lock och försöker slå mina tidigare
rekord för uptime :-)

Andra saker som jag kör så gott som oavbrutet är gkrellm, emacs21 och
xterm, samt understundom vmware och/eller OpenOffice.org. Samt Gnome,
men du har tydligen detta under KDE också?

Det är ju en smula vanskligt att felsöka när .xsession-errors skrivs
över när jag kommer så långt att jag kan titta på den. Jag har kört en
xterm från en annan maskin med tail --follow=name och det är helt
dött. Till en början fylls loggfilen med "*** attempt to put segment
in horiz list twice" och sedan kommer det "...Too much output,
ignoring rest..." -- allt detta inom några minuter efter att jag
loggat in. Sedan är det helt tyst. Det skulle förstås underlätta om
man kunde bli av med dessa "horiz list" -meddelanden. :-/

XFree86.0.log.old innehåller inte mycket som inte finns i
XFree86.0.log också (för den session som jag är inloggad i nu). På
slutet finns det några rader som ser ut som om X avslutats under
någorlunda ordnade former:

(II) I810(0): xf86UnbindGARTMemory: unbind key 3
(II) I810(0): xf86UnbindGARTMemory: unbind key 0
(II) I810(0): xf86UnbindGARTMemory: unbind key 2
(II) I810(0): xf86UnbindGARTMemory: unbind key 1

Dessa är alltså de sista raderna i .old.

/* era */

--
formail -s procmail <http://www.iki.fi/era/spam/ >http://www.euro.cauce.org/
cat | more | cat<http://www.iki.fi/era/unix/award.html>http://www.debian.org/