Re: Ljud på Sarge 2.6.6/bärbar (50 % Solved)

On Tue, Jun 15, 2004 at 10:50:19PM +0200, Anders Wallenquist wrote:
> Jodå, jag hade esd (/usr/bin/esd -nobeeps) igång. Det verkar vara den
> som är systemljud i Gnome. Den försvann när kryssrutan Aktivera
> ljudserver slogs av i Program/Skrivbordsinställningar/Ljud. Utan
> ljudserver så försvann också alla möjligheter att ställa ljud i Gnome :-(
>
> Hur är det tänkt med Ljud + Gnome?

Tyvärr måste man använda esd för att få ljud i gnome. Om esd är rätt
inställt ska den dock frige ljudet om inget esd-program körs, så att
vanliga program kan använda ljudet istället. Min /etc/esound/esd.conf
ser ut så här:

[esd]
auto_spawn=0
spawn_options=-terminate -nobeeps -as 5
spawn_wait_ms=100

Om jag minns rätt så betyder "-as 5" att om 5 sekunder går utan att
något esd-program använder esd-servern så somnar esd-serverm och
friger ljudet till vanliga program.

/Pelle

PS jag glömde som vanligt att skicka mejlet till listan första gången,
så ursäkta att du får två mejl Anders. Att inte debian-listan kan
använda sig av "reply-to"-headern som alla andra listor...