Misslyckad grub installation

Hej,

Är en nybörjare på linux och Debian och har råkat ut för ett litet problem. Det hela började med att jag försökte få X att fungera, woody -> sarge -> unstable sen så skulle jag installera en ny kernel. Efter kernel installationen så ville han att jag skulle göra lite ändringar i Lilo, vilket jag gjorde, men någon tyckte att jag skulle installera Grub istället, vilket lät mycket bättre än lilo.

efter en update-grub, grub-install /dev/hda så trodde vi att det var löst, visade sig att man skulle göra dom i omvänd ordning, i alla fall, mitt internet dog och jag vart tvungen att boota datorn. När den hade startat om så möttes jag av grubs kommando tolk och kunde inte starta Debian eller Windows.

Har fått Windows att starta men vill ha tillbaka Debian, försökte med att köra Debian CDn med rescue root=/dev/hdb5 och han startar , när jag försökte köra Grub så hittade han den inte och vid en ominstallation av grub så visade sig att jag inte hade något nätverk tillgängligt ( har ett 3com 3C905C-TX ).

Vill föröka undvika en omisntallation av debian då många ändringar är gjorda.

Tack på förhand
Christian Vesterlund