Re: Ljud på Sarge 2.6.6/bärbar

On Tue, Jun 15, 2004 at 15:42 +0200, Anders Wallenquist wrote:
> Ljudet är utmärkt om man exempelvis spelar upp en mp3:a via Mozilla
> men samma mp3 via Rhythmbox 0.8.4 ger felmeddelandet:  OSS-enheten
> "/dev/dsp" anv. Har gjort /dev/dsp* skriv och läsbar för världen.

Något annat program använder ljudenheten. Kolla om du har en
ljudserver gående (t.ex. esd, artsd, nas, jack) eller något annat
program som kan tänkas använda den.

> Kör jag programmet sndconfig får jag felmeddelandet FEL: Inga
> ljudmoduler funna. You dont seem to be  running a kernel with modular
> sound  enabled. (soundcore.o was not found in the module search
> path).   To use sndconfig, you must be running a kernel with
> modular     sound, such as the kernel images shipped with Debian Linux
> or a 2.2 or greater kernel.

Under 2.6 slutat kärnmoduler med .ko, så modulen heter
soundcore.ko. Det här förstår alltså inte sndconfig. Men så vitt jag
vet så klarar den inte av ALSA heller och du verkar ju redan ha rätt
kärnmoduler laddade.

> Ljud fungerade som det skulle med 2.4.*-kernels.

Körde du ALSA under 2.4 också?

> När det gäller Alsa så finns detta installerat:

Jag minns att det var något strul mellan ALSA- och hotplug-paketen,
men jag vet inte om det är fixat nu.

--
Pelle