Re: Howto mailserver

On Tue, Jun 15, 2004 at 01:34:29PM +0200, Glenn Bjurestrand wrote:
> Hej!
>

> Jag har installerat Sarge på en burk som jag tänker använda som webb och
> mailserver. Tidigare har jag kört div. versioner  windows och aldrig haft
> problem med att sätta upp en mailserver, men i Linux har jag gått bet.
> Undrar om det finns någon här som känner till om det finns en enkel howto,
> som en nybörjare på Linux kan använda för att sätt upp en mailserver på
> Debian? Jag föredrar att använda program som jag kan installera via apt-get
> och mailservern skall klara av flera domäner.
>

> Tackar på förhand,

> [...]

Inte som ett direkt svar på din frågan, men kanske på följdfrågorna
som kommer efter en stund :-) så skrev jag ett inlägg på listan om hur
de olika delarna i ett unix/linux epostsystem hänger ihop för någon
månad sedan, det finns också på min webbplats [1].

Sedan kan man debatera i oändlighet över vilken mta som är bäst, men i
verkligheten är det följande saker som gäller: Exim4, mutt, debian, vim,
python och gnome, när det heliga kriget lagt sig får du välja efter eget
huvud :-)

/jp i full asbestkostym med pansar hjälm

[1]
http://persson.cx/archives/2004/04/21/en-liten-versikt-av-e-post-djungelen-och-hur-man-kultiverar-den/
--
 jens persson         #      A funny-but-good rule of thumb for front
 <jens@persson.cx>    #      pages is that the web designer should be