Re: nodeadkeys-inställningen funkar inte i gnome

Pelle Nilsson <pellenilsson@fastmail.fm> writes:

> För en vecka sedan postade jag en fråga här, men tyvärr råkade jag
> ange helt fel ämne, så jag postar den igen:
>
> Jag vill kunna skriva tilde-tecknet (~) utan att behöva trycka mellanslag
> efter att ha tryckt AltGr+tildeknappen, så jag la till följande rad
> i min XF86Config-4:
>
> Option "XkbVariant" "nodeadkeys"
>
> Det funkar bra i inloggningsprompten (gdm), och om jag loggar in med
> felsäker xterm funkar det också, men när jag loggar in i gnome så
> kommer det gamla betéendet tillbaka! Under gnome:s
> tangentbordsinställningar så hittar jag ingen inställning för detta,
> [...]

Kompilera om gnome-control-center med xkb-kåden bortkommenterad är enda
sättet att få Gnome att inte bete sig asocialt.

Om du kan tänka dig att använda dig av xmodmap för att hacka dig runt
Gnomes hjärndödhet, så går det med lite hackeri.

kör `gnome-session-properties', välj tabben för "Startup Programs", och
lägg till "xmodmap /path/till/din/Xmodmap-fil" med prioritet 50, och
"/usr/bin/metacity --replace" med prioritet 51.  Efter omstart av X bör
det funka.

Jag vet dock inte hur en Xmodmap-fil för att få till nodeadkeys ska se
ut.  `xkeycaps' kan nog vara till hjälp.