AltGr i Emacs

Hej!

Jag vill kunna skriva tilde-tecknet (~) utan att behöva trycka mellanslag
efter att ha tryckt på AltGr+tildeknappen, så jag la till följande rad
i min XF86Config-4:

Option "XkbVariant" "nodeadkeys"

Det funkar bra i inloggningsprompten (gdm), och om jag loggar in med
felsäker xterm funkar det också, men när jag loggar in i gnome så
kommer det gamla betéendet tillbaka! Under gnome:s
tangentbordsinställningar så hittar jag ingen inställning för detta,
men däremot finns det massa närbesläktade inställningar, så det verkar
nästan som om gnome helt kör över X11:s tangentbordsinställningar. Vad
gör jag nu?

/Pelle