Re: Static vs. shared

On Wed  5 May 2004 17:47, Jens Rantil wrote:

> Tänkte ladda ner och installera Opera - men vips så var jag tvungen
> att välja mellan "qt shared" och "qt static".

Static och shared (statisk, delad) har inte så mycket med versionen av
Qt att göra. Det har med hur man kompilerar programmet (opera).

Static betyder att man har byggt programmet statiskt mot qt-libbarna,
dvs inkluderat en kopia av biblioteket i själva programmet. Shared
betyder att programmet använder det qt-bibliotek som redan finns på din
dator. Static ger större program och slösar internminne, därför
brukar man föredra shared. Problemet är att ibland har man inte rätt
version av qt-biblioteket installerat, och då fungerar inte den delade
versionen.

Så, ta reda på vilken version av Qt opera är byggt emot, om det är
samma som du har installerat, ladda ner shared-versionen, annars
välj static-versionen.

--
Fredrik Jonson