Re: [OT] Bokföring à la libre

Anders Wallenquist <anders.wallenquist@kreawit.se> wrote:
> Kontoplan och SIE-hantering är de två trösklar som måste hanteras om
> SQL-ledger skall gå att använda effektivt i Sverige. Personligen är jag
> beredd att lägga lite tid och maskinresurser för att åstadkomma detta,
> hade gjort det för länge sedan om jag även haft kompetensen (det räcker
> inte med att vara en icke praktiserande ekonom ;-)

I ftp://kalle.csb.ki.se/tmp/ver.tgz:
 eu-bas: en eu-bas99 kontoplan
 ver.pl: innehåller export till SIE-fil (v4)

Hur vill SQL-ledger importera sina kontoplaner, hur ser tabellen ut?

Sie-filer är rena textfiler skrivna i Dos codepage 437
teckenuppsättning. Nu kom jag inte åt Sie's hemsida, men jag har för
mig att det var www.sie.se. Jag har lagt upp dokumentation på:

 ftp://kalle.csb.ki.se/tmp/sieform.pdf

Jag har gjort första steget av en parser för sie-filer:

 ftp://kalle.csb.ki.se/tmp/quote.c

Ta din sie-fil, gör om den till latin-1
(recode IBM437..l1 < sie.org > sie), och kör (./quote < sie | less).
Buggrapporter och synpunkter tas gärna emot.

Hälsningar,
/Karl

Karl Hammar                    Aspö Data               karl@aspodata.se
Lilla Aspö 2340               0173 140 57                       Nätverk
S-742 94 Östhammar            018 360 900            Datorer/Utrustning
Sverige                      070 511 97 84        Linux/Unix konsulting