Re: [OT] Bokföring à la libre

Andreas Schuldei wrote:

>* Karl Hammar (karl@aspodata.se) [040424 14:29]:

>just nuligen upladades sql-ledger. folk efterfrågade detta i
>debian-edu sammanhanget. men det har inte mycket med skolor att
>göra. (c:

Kul, jag försöker ihärdigt få min ekonomichef (min kära hustru) att gå
över till SQL-ledger. Har gjort flera försök över åren, nu senast
brister min installation tyvärr med avsaknad svensk kontoplan. Är
personligen vilse med senare kontoplaner än BAS 80 ;-)

Incitamentet för mig att använda SQL-ledger är att den är webbaserad och
kan generera PDF-fakturor, vilket passar min konsultativa
nomadtillvaro.  SQL-Ledger är i mina ögon en kompetent programvara (för
tjänsteföretag eller företag med mindre omfattande produkthantering) med
bra rapportgerator överskådligt upplägg. Programkoden är iofs inte den
enklaste att bena ut, men communityn är aktiv och vidareutvecklingen går
raskt.

Följer gärna dina försök med SQL-ledger. En vänlig själ mailade mig en
modern svensk kontoplan för en tid sedan, men tyvärr är en sådan inte
kodifierad för rapportgeneratorn, det måste man göra själv vilket kräver
lite insikt i hur den nya planen är konstruerad. Ett annat angreppsätt
är att succesivt lägga upp de konton som behövs i en liten redovisning
för att inte introducera svårhittade fel i kontoplanen.

En annan brist är avsaknaden av SIE-inläsning/export. Revisorn vill
helst ha en SIE-dump från redovisningen. Har man dessutom en SIE-import
så är det enkelt att flytta sin huvudbok från det gamla systemet till
SQL-Ledger.  I grund och botten borde SIE-hanteringen vara ganska enkel
att lösa, inte svårare än att skriva en ny rapport till SQL-ledger.
Eventuellt måste kontoplanen utökas med ytterligare någon flagga? Det
finns idag en för mig okänd märkning av kontona som kanske tillhör
motsvarigheten till SIE någon annanstans i världen, som kanske går att
återanvända för vårt svenska behov?

Kontoplan och SIE-hantering är de två trösklar som måste hanteras om
SQL-ledger skall gå att använda effektivt i Sverige. Personligen är jag
beredd att lägga lite tid och maskinresurser för att åstadkomma detta,
hade gjort det för länge sedan om jag även haft kompetensen (det räcker
inte med att vara en icke praktiserande ekonom ;-)

--
Hälsningar,
- --

begin:vcard
fn:Anders Wallenquist
n:Wallenquist;Anders
org:Kreawit
adr;quoted-printable:;;Furugatan 4b;Link=C3=B6ping;;582 45;sweden
email;internet:anders.wallenquist@kreawit.se
title:Senior consultant
tel;work:013-352950
tel;home:013-127383