Re: AltGR i X

On Thu, 29 Apr 2004 21:18:15 +0200 (CEST) Filip Wessman
<fille@fukt.bth.se> wrote:

> Jag har problemet att AltGr-knappen inte fungerar under XWindows. Detta
> är ett standartproblem som jag vet man måste åtgärda vid en
> nyinstalation(datorn är ganska ny) men jag minns inte hur. Jag fick
> knepet av en snubbe att modgreppa något magiskt, men min dator har inget
> kommando modgrep och jag begrep inte vad han talade om iallafall. Kan
> man få lite hjälp på den här listan?

Du har antagligen angett att du har ett tangentbord med färre tangenter än
du faktiskt har.
Kör "dpkg-reconfigure xserver-xfree86" och välj "pc105" vid frågan om
keyboard model.

alternativt kan du redigera /etx/X11/XF86Config-4 och få det att se ut
ungefär så här:

Section "InputDevice"
        Identifier      "Generic Keyboard"
        Driver          "keyboard"
        Option          "CoreKeyboard"
        Option          "XkbRules"      "xfree86"
        Option          "XkbModel"      "pc105"
        Option          "XkbLayout"     "se"
        Option          "XkbOptions"    "ctrl:nocaps"     #CapsLock blir
Ctrl
EndSection

/Mattias

PS. Det heter aldrig någonsin Xwindows.
PS2. Svara inte på ett inlägg i en annan tråd när du ska starta en ny
tråd.