Re: Hur blir man av med spam?

On Fri, 23 Apr 2004 09:40:36 +0200, Karolina Lindqvist
<pgd-karolinali@algonet.se> posted to debian-user-swedish:
 > Jag har börjat få fruktansvärt mycket spam. Förut fungerade
 > spamassassing och tog bort spammet, men det nya spammet verkar inte
 > fungera.

SpamAssassin är "tyvärr" väldigt populärt och det betyder att
spammarna anstränger sig för att komma förbi just SpamAssassin. Det
kan vara en bra idé att installera något annat filter dessutom, eller
se till att du får Bayes-funktionen att fungera.

Min egen observation är att SpamAssassin 2.63 började läcka ganska
plötsligt kring det senaste månadsskiftet. Det är troligen tills
vidare bara några spammare som är drivna nog att se till att få sina
meddelanden igenom men då de synbarligen är rätt flitiga så är
resultatet bedövande.

 > Jag har försökt mata spamassassin med bayes-filtrering, men det
 > slutar alltid att sa-learn ger felutskrifter från perl. Typ
 > "argument "xcjvizxcuv" isnt numeric in numeric lt". (Finns det
 > något perl-program som inte bangar ut på något liknande till slut)

Vad menar du, det finns väl buggar i program som skrivits i något
annat än Perl också? Men just det här problemet har hängt med ett tag.
Troligen är det enklast om du byter namn på dina nuvarande bayes_*
-filer och börjar om från tomt bord.

Funkar det så kan du kanske kasta bort de korrupta bayes_* -filerna.
Eller om de innehåller något viktigt kanske du kan extrahera det
viktiga för hand. (Om du inte vet vad de innehåller är det säkert inte
särskilt viktigt.)

 > Jag har slagit på razor och/eller pyzor i spamassassin, men jag kan
 > faktiskt inte ens lista ut om de programmen används eller inte. De
 > säger inte i några loggar vad de gör.

Får du träffar på PYZOR_CHECK i några meddelanden? Har du kollat
debug-loggen? Filen sa/t/data/spam/001 borde ge en träff på Razor, du
hittar säkert ett testmeddelande för Pyzor någonstans också. (Snabb
koll i Google: alldeles trivialt tycks det inte vara att hitta.)

 > Så, vad ska man göra för att bli av med spammet?
 > Det börjar bli frustrerande.

Du kan också försöka uppgradera SpamAssassin, det finns Debian-paket
av 2.70 att hämta med Apt på http://people.debian.org/~duncf/debian/
men people.debian.org är visst nere just nu så du får kolla lite
senare.

/* era */

--
formail -s procmail <http://www.iki.fi/era/spam/ >http://www.euro.cauce.org/