Oönskade moduler laddas vid boot

Hej listan!

På min laptop har helt plötsligt (igår/förrgår) vissa moduler börjat laddas
vid boot, vilket de inte har gjort förut..

Dessa moduler laddas:

markus@giraffen:~$ lsmod
Module                  Size  Used by
atmel_cs                9604  1
atmel                  36868  1 atmel_cs
sis900                 19972  0
snd_intel8x0           33156  1
snd_ac97_codec         63236  1 snd_intel8x0
snd_mpu401_uart         7936  1 snd_intel8x0
snd_rawmidi            24736  1 snd_mpu401_uart
snd_seq_device          8200  1 snd_rawmidi
joydev                 10048  0

Av dessa är det alltså bara atmel och atmel_cs som ska laddas om det trådlösa
nätverkskortet sitter i, annars ingen.

Jag har kört 'dpkg-reconfigure alsa-base' och valt att inte ladda någon modul,
men snd_intel8x0 & co laddas ändå.

Att sis900 (inbyggt nätverkskort) och joydev laddas tycker jag är ännu mer skumt.
Är det kanske hotplug som spökar här? /etc/modules är tom.

Hur går jag till väga för att hitta "vem" som laddar modulerna?

Jag kör testing med några paket från unstable + j2re och mplayer från
inofficiella källor. Linux 2.6.5 handrullad från kernel-source-2.6.5.

--
Markus Ingvarsson