Re: libdbus ?

On Sat, Apr 24, 2004 at 12:36 +0200, kringla wrote:
> Jag började använda udev häromdagen. När udev startas kommer denna
> varning ca 50-60 gånger:
> "udev: error while loading shared libraries: libdbus-1.so.0: cannot open
> shared object file: No such file or directory"

Det här är en bugg. Skicka en buggrapport. Om udev kräver dbus så
borde den stå som ett beroende, vilket den inte gör längre (den är
bara rekommenderad nu).

> Vet någon om biblioteket finns att tillgå i Debian, såg att det
> förmodligen finns som rpm-paket men det känns inte rätt.

Ja, paketet heter dbus-1 och finns i Debian.

> Ett annat problem sedan udev kom hit är att alsa "mutas" hela tiden vid
> omstart. Får gå in i alsamixer och slå på samt höja ljudet hela tiden.
> Det fungerade förut med samma alsa-konfiguration (innan udev alltså).

Ja, det här verkar vara bugg #237452, som tydligen ska fixas
snart. Det är lite problem med att ha udev och ALSA tillsammans. Kan
du inte använda aumix och /etc/aumixrc för att ställa in volymen vid
boot?

--
Pelle