Re: Mailapps

On Monday 19 April 2004 12.26, jens persson wrote:
> [...]
< bra redogörelse bortklippt >

> Två förslag till hur man kan sätta upp epost med Debian
> Detta är mycket subjektiva råd och man kan göra på tusen andra sätt men
> två enkla förslag.

< snip >

> Ett annat sätt är att sätta upp en full e-post server på internet men
> betänk att du då blir ansvarig för allt vad det gäller spam och sådant
> också (men vi är ju inte "lusers" så det är det vi vill :-). Min sådan
> burk kör följande program: Exim 4 som tar emot och routar e-post, procmail
> som sorterar e-posten och levererar den till Maildir efter att ha rensat
> bort spam med hjälp av spamassasin. Jag läser min e-post genom att göra
> ssh till maskinen och sedan använda mutt men min fru och mor använder
> Squirrelmail som talar imap med courier-imap.

Eller såhär, som det funkar hos mig:
Kör Postfix som MTA (har testat qmail och exim4, men Postfix känns enklare att
konfa). Sändning reläas över Telias smpt-relä (av lätt insedda, men oönskade
skäl). Mottagna mail levereras via procmail sedan de passerat bogofilter för
att sortera ut spam (funkar ypperligt). Jag själv läser via dovecot imapd
(imaps över port 993), både hemma och från jobbet, medan sambon och dottern
som ännu inte övergivit windos läser POP3 via qpopper.

--
Anders Nilsson <andersn@angsro14.homelinux.org>
Ängsrovägen 14, SE-230 44 Bunkeflostrand Sweden